Okos, nagyon fiatal, gyönyörű lány járt nálam a minap, hogy ő újságíró szeretne lenni, holott mást végez az egyetemen, és nálunk szeretné megtanulni, hogyan legyen az. Elmondtam neki, hogyan. Soha többé nem jelentkezett, ahogy az elmúlt években nagyon sokan nem. De nem is ez a lényeg, nyilván ijesztő vagyok a konkrét elképzeléseimmel, ezért tűnnek el. Érdekesebb, miért akar egy mai húszéves printes újságíró lenni?

A húszéves nem is olvas újságot! Legalábbis a mobilabb nagyvárosi típus nem. Nem temetem az írott sajtót, félre ne értsen senki. Jó üzlet a mai napig a lapkészítés, de a közönség minimum harminc pluszos. Hál' istennek, akár még negyven évig is eltarthat az írott sajtó, de hiszem, hogy már nem nevelődik ki a következő generáció, amelyik lapokból tájékozódik.

De akkor honnan? Hát ez az, nekem fogalmam sincs. A mai nagyon fiatalok az interneten sem a tartalomszolgáltatókat keresik. nem olvasnak órákig Indexet, pláne nem nolt, vagy hvg online-t. Hanem spontán, informálisan terjesztik a híreket egymás közt. És ez egy nagy kincs, ugyanakkor hatalmas titok, hogyan lehetne ebből pénzt csinálni? Miért kellene? Mert sajnos, ami üzletileg nem kiaknázható, az meghal. A pénz olyan, mint a vérkeringés, anélkül elhalnak a szervek.

Miért írom ezt le? Mert ha lenne egy húszéves gyerekem, aki újságíró akar lenni, a következőt javasolnám neki: ne menjen újságíró iskolába, mert annyi régi típusú firkász, amennyi a mai írott sajtó igényeit kiszolgálja, bőven van. Inkább üljön otthon, és gondolkozzon. Nagyon erősen. Nem azért, hogy előálljon egy Facebbook típusú garázscéggel. Csak találja ki valahogy, szagolja ki, hogy fog ez az egész tíz év múlva kinézni.

Mert még senki nem találta ki, hogy a netfüggő, ugyanakkor információéhes fiatalok érdeklődését hogyan kösse le, és hogy ebből hogyan lehet pénz csinálni. Ezen kéne inkább gondolkozni, nem azon, hogyan tanuljanak egy letűnt műfajt.

Az a baj, hogy szegény lány nem is értette, mit akarok mondani. Nem jó. Az én generációm már nem fog a jövő sajtójához érdemben hozzászagolni. A fiatalok meg mintha képtelenek lennének a régi típusú formáktól eltávolodni, hiába nem is használják már maguk ezeket.

Egyébként nem nagy okosságok ezek, de azt valaki magyarázza meg nekem, hogy miért akar ma egy húszéves hagyományos újságíró lenni?

lois_lane-copy-794672.png

A bejegyzés trackback címe:

https://chezdubarry.blog.hu/api/trackback/id/tr334383744

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cicómicó 2012.04.12. 21:16:41

Carrie Bradshaw hatása azért még ma is élénk képzeteket vált ki a fiatal lányokból. Gondolom azt képzelik, hogy kevés, kímélő melóval sok pénzt lehet leakasztani, utazni, embereket megismerni.Ugyanez a tv világa.
Nem szeretnék újra pályaválasztás előtti 20 éves lenni.

arisztotela 2012.04.12. 22:05:37

@cicómicó: úgy egyébként tényleg ilyen a firkász élet, csak már nincs szükség ilyenekre többet, mást kéne kitalálni.

Scala 2012.04.14. 10:29:34

Igazán tetszett ez az összefoglaló, mivel nem foglalkozom vele, számomra nagy okosságok voltak! :-)

katarocks 2012.04.20. 21:04:04

Visszatértél! Én meg lemaradtam róla :) Szerintem fiatalok között még vannak, akik olvasnak újságot, mondjuk én :) Viszont az biztos, hogy tinikoromhoz képest sokkal kevesebbet, mivel egy csomó magazint azért nem veszek meg, mert egyszerűen nincsen számomra új infó benne, én már elolvastam a neten. Főleg divatra gondolok itt, hvg-t szoktam még olvasni, de napilapokat egyáltalán nem (metro-t leszámítva). Abban igazad van, hogy miért nem online újságíró akar lenni? Nekem az lenne a természetes.

arisztotela 2012.04.20. 22:00:39

@katarocks: Szia Katarocks!
Mi lenne új infó?:)

katarocks 2012.04.20. 22:11:56

@DuBarry: igazából azoknak, akik nem olvasnak el napi szinten kb. mindent a divatról a neten, szerintem sok új és jó infó van mondjuk a Glamour-ban, ők elég jól lefedik a területet. De ebben én nem vagyok célközönség :) Amit nagyon szeretek, és inkább csak neten szoktam találkozni vele, divatiparban dolgozó emberek lakása, kedvenc ruhái, tárgyai, sminkjei rovatok. Lásd: The Coveteur, IntoTheGloss. Nálunk ez színésznők, műsorvezetők szintjén megy csak. Mo.-n kevés a divattal foglalkozók száma, de miattam más művészek is előtérbe kerülhetnének, de ne ilyen Oroszlán Szonja vonalon :) Még a sminkcuccok tesztelésit is bírom. Pl. a sminkblogok ezért nagy előnyben vannak nálam.
Eszembe jutott, hogy amit kifejezetten szeretek, az a Stahl magazin, akármennyire is idegesít a nő TV-ben, de az újság tényleg jó, mindent elolvasok benne általában (anyukámnak jár). Jól megtalált egy piaci rést.

arisztotela 2012.04.20. 22:49:41

@katarocks: Tényleg jó a Stahl újságja, egyetértek.
Most gondolkozom, de szerintem papíron nem élne meg a sminkteszt műfaj, de azért lehet, hogy kipróbálom a lapokban.
süti beállítások módosítása