Silence Treatment

 2012.06.21. 09:44

Valaki emlegette a nem szólok hozzád viselkedést az egyik kommentjében, és úgy döntöttem, írok egy posztot róla, mert az egyik legérdekesebb manipulációs eszköz. 

A passzív agresszív viselkedésforma legnagyszerűbb mutatója a nem szólok hozzád viselkedés.

Iszonyú primitív, mégis rengetegen alkalmazzák, és rengetegen beszopják. Nyilván, ha valaki gyerekkorában tapasztalja, az sokat nem tud ellene tenni, ha valamelyik szülője nem szól hozzá bizonyos ideig. Egy nyolcéves nem tud kisétálni az ajtón vagy átcuccolni a nagyihoz csak azért, mert iszonyú feszültséget okoz benne ez a mesterséges: te nem létezel számomra üzenet.

A nem szólok hozzád, mint minden pszichológiai trükk többfunkciós: egyrészt alkalmazója eléri vele, amit követel (a másik azt csinálja, amit ő akar). Plusz saját belső ürességérzetét átpakolja a másikra, leprojektálja, így feszültségoldó. Hatalmat is ad annak, aki ezzel szívat, tehát hármas az előny. A szenvedő fél (nemcsak gyerek) kiborul, énvesztést él át, szenved, nem tud szabadulni, vergődik, érvelni próbál, miért nem érdemli ezt meg. Ezzel csak erősíti a másik pszichológiai térnyerését a szituációban.

Akit gyerekkorában rendszeresen silent treatmenttel kezeltek, az két irányba szokott felnőni: vagy csinálja ugyanezt a partnerével, saját gyerekével később, vagy olyan kapcsolatot keres, amelyben ezt megkapja. 

Mit lehet ellene tenni?

Nagyon egyszerű, át kell vinni a fókuszt a másikról magadra. Nem azon gondolkozni, miért nem szól hozzám, mit kellene tennem, hogy megbocsásson, hanem elgondolkozni, én mit érzek, miközben így bánnak velem. Nem azon, megérdemlem-e, hanem mit érzek. Ezzel visszakerül az erő, energia, oda, ahová való. Ha az egészséges fókuszváltás megtörténik, magától megoldódik a probléma. A szenvedő fél kisétál: már nem gyerek, elcuccol a nagyihoz, és elfelejti az egészet.

Érvekkel kár küzdeni ellene: szólj hozzám, jó voltam! Ez nem rólad szól, senkit sem érdekel, jó voltál-e. A manipulációval egyet lehet kezdeni: nem figyelembe venni, és menni tovább.

A bejegyzés trackback címe:

https://chezdubarry.blog.hu/api/trackback/id/tr324602100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cicómicó 2012.06.21. 12:05:29

Na ilyenben volt részem, és basszus magamon látom, hogy viszem tovább, illetve belefutok ilyenekbe.

Riley? 2012.06.21. 12:59:42

sajnos én is, és durván jó az időzítésed, mert 15 perce vesztem össze valakivel, és hiába ül velem szemben, nem szólok hozzá. de nagyon mérges vagyok rá, máskülönben hogy venné észre..? :D

arisztotela 2012.06.21. 13:11:31

@Riley?: van olyan, hogy tényleg kurva mérges vagy, és szavakkal nem éred el, hogy meghallgassanak, akkor azért van helye.

Mujza 2012.06.21. 13:14:47

@DuBarry: én akkor sem a teljes szótlanságot tartom helyesnek. Ilyenkor nem kezdeményezem a beszélgetést, ha hozzám szól, tőmondatokban, csak a lényeget válaszolom. És hogy haragszom, onnan is tudhatja, hogy megmondom neki.

Mujza 2012.06.21. 13:22:28

@Niurka: igen, az ilyen típusokkal nem lehet vitatkozni. Apósom 70 felett, még mindig gyakran alkalmazza. Engem hidegen hagy (max. felbosszant, de lelkemet nem bántja), férjemet annál inkább. Őt még egyébként szerencsére nem kaptam ezen a hülyeségen, de én is nyilas vagyok, nem hagyom, hogy ne vitatkozzunk, amikor vitatkozni kell :-)

arisztotela 2012.06.21. 13:40:29

@Niurka: ez faszság. Egyetlenegyszer én is csináltam, van egy lunatikus beosztottam, akinek akármit mondasz, tök mindegy, leszarja. Na vele muszáj volt bevetni végső érvként (én állati okosan el tudom mondani, mit akarok, de ha valaki nem akarja meghallani, hiába). Nem volt aljasság, ha kibaszom, az lett volna az, de így megértette, mi van, és maradhatott. Win win.
Gyerekkel sosem csináltam (mondjuk az enyéim le is szarták volna:).

melcsó 2012.06.21. 13:50:25

Ennél idegesítőbb, mikor azt mondják, hogy válassz ő vagy én. Persze úgy, hogy érezd a terrort. Pl "Ez abszolút rád van bízva. Én nem szólok bele." vagy "Nincs sértődés"

veriocs 2012.06.21. 13:54:18

@DuBarry: Anyukám folyton ezt csinálta és csinálja ma is! Menekülök az ilyen emberektől, mert nem bírom elviselni, ez nagy fegyver ellenem.

veriocs 2012.06.21. 14:04:22

@Niurka: Tényleg nagyon más, mert ezek a duzzogva szivatók tartják is nagyon a haragot, és végén még neked kell bocsánatot kérni, akkor is, ha ő a hunyó csak hagyja már abba. Anyukámról írom most ezt, mert másnál nem vagyok hajlandó erre. Rohadtul bosszant, de fulladjanak bele a saját mérgükbe, és csá!!! Akkor mondjuk szar, ha közvetlen munkatársad ilyen.

arisztotela 2012.06.21. 14:44:29

@Niurka: Igen, ez az empátiamentesek trükkje. De a feléd se néz családi viszonylatokban nem működik.

veriocs 2012.06.21. 15:39:03

@DuBarry: Igen, anyukámmal nem tehetem meg, hogy otthagyom, de ő, ha nem lennék a lánya már megtette volna, hogy felém se néz, ahogy szinte mindenkivel megtette már, még a családból is pl. testvér, unokahúg stb. Iszonyat lelketlenek és most elvonatkoztatok anyukámtól, mert amúgy nagyon sokan élnek ezzel, és nem lehet velük megbeszélni.

Nash vs. Keynes 2012.06.21. 17:05:38

@DuBarry: gyerekkoromban egyszer nagyon összebalhéztam a tesómmal és a férjével, valami könyveimen amit ésanyánk adott nekik kölcsön, és amit nem akartak visszaadni. A könyveimért harapok. Nem hagytam magam, elhoztam, de elég galádul személyeskedtek stb. Utána fél évig nem volt kedvem arra menni jópofizni stb. Ez most akkor minősített eset?

Scala 2012.06.21. 23:05:53

@cicómicó: Nem is tudtam ezt rólad! Megjegyzem. :-)

Scala 2012.06.21. 23:08:20

@Niurka: Ezt a "te tudod"-ot ismerem! Grrrr!
"Te tudod drágám, nem az én életem!" Nice, nem? :-(

Scala 2012.06.21. 23:10:32

@Niurka: Ezzel teljesen egyetértek. Nagyon sokaknál ez a függőség maga a játszma, és ha kilépsz, már nem is érted, hogyan kerülhettél bele. Egyre kell vigyázni, ha ki lehet lépni (mert nem szülő az illető vagy őt le tudtad kezelni), akkor nem szabad visszaesni, mert ugyanolyan, mint a játékterem vagy a kaja: káros terület neked.

Scala 2012.06.21. 23:12:26

@Nash vs. Keynes: Nem voltatok összezárva, ez így nem hat olyan erősen... Utána hogy jött rendbe a dolog? Mert lehet attól függ, hogy ez tképpen mi is volt...

Nash vs. Keynes 2012.06.21. 23:16:09

@Scala: Eltelt fél év, ők néha érdeklődtek utánam ésanyámnál mintha mise történt volna, aztán ennyi idő alatt elhalt bennem az élmény, és valami családi összeröffenésen csatlakoztam megint az ősökhöz, és úgy tettem, mintha tényleg mise lett volna. Soha többet nem beszéltünk róla. Nem vagyok haragtartó, ha hülyeségekről van szó, csak amikor a bizalom omlik össze akkor az egyszerűen más kategória.

arisztotela 2012.06.22. 01:45:35

@Nash vs. Keynes: semmi köze a leírtskhoz. íannak az a lényege, hogy egy légtérben vannak, és levegőnek néz valakit. A tiéd a kizárás. Ahhoz mindenkinek szíve joga.

Nash vs. Keynes 2012.06.22. 18:51:04

@Niurka: Nem mentem el, látod, hogy ide is írtam. Sok most a munkám amúgy, meg "délutáni/esti műszakban" is vagyok. :)
süti beállítások módosítása