Van egy Rosalia Mera nevezetű 68 éves asszony, aki kutyául gazdag. Több pénze van mint Zuckenbergnek, a Facebook alapítójának vagy Oprah Winfreynek.
Mert elvált férje a világ egyik legnagyobb üzleti zsenije.
Négy éve és két éve is jártam Párzsban. sehol nincs annyi kicsi, saját márka, mint a franciáknál. És most nem az áruházi brandekre gondolok, hanem a Rivoli környékén kapható no name, de jellegzetes ruhákról. Két év alatt lecsökkentek a butikok, és azt láttam, hogy mindent elönt a Zara és a H&M. Rohadtul idegesítő volt. Mindent megesz a spanyol és német ruhaszenny.
Mos jött ki a Forbes top ten, és az ötödik nem egy olajmágnás, nagybefektető vagy sofvergyáros, hanem ki más? Amancio Ortega, a Zarás pasi. a az ő elvált neje a szerencsés nyugdíjas hölgy.
A Corúnában (külön) élő páros anyira rejtőzködik, hogy sohasem adnak interjút, fotó alig van róluk.
De mi a siker titka? A kezdet a szokásos, otthon varrogattak, aztán nyitottak egy boltot, meg még egyet, meg még egyet. Sokan voltak ezzel így, csak már tönkrementek. Legtöbbjüket ez a két helyes spanyol vágta haza.
A kilencvenes évek összes nagy bizniszsikere, a Benetton, Gap, stb. kínlódnak, ezek ketten meg letarolták a világ kínai piac felett eggyel helyezkedő divatpiacát.
Nagyon egyszerű a titkuk. A Zaránál egy ruha a varrógéptől a boltig két hét alatt teszi meg az utat. A többi cégnél ez kilenc hónap. Egyszóval sokkal mobilisabbak. Miért jó ez? Azért, mert ha valami nem megy a boltokban, azonnal kidobják, küldenek mást, ami meg megy, rögtön utántölthető. A Zara nem költ reklámra. Helyette lopkodásra költ: a trendeket azonnak másolja, plusz erre az állandó cserélgetésre. Zseniális.
És nagy részben otthon, Spanyolországban varratnak, nem Kínában vagy Indiában.
Kezdem azt hinni, hogy a régi típusú, marketingorientált üzleti modellnek leáldozott.
A ruháikat nem bírom.