Mindenki ismer olyan párokat, akik egymás agyára mennek, a férfi agresszív, lekezelő, megveti a nőt, az hisztériás, érzelemhiányos, követelőző, mindkettő szenved, mégis évtizedekig kitartanak egymás mellett. Vagy ha szétmennek, következő kapcsolatukban ugyanolyan típust találnak. A férfi egy idegbeteg borderline drámakirálynőt, a nő pedig durva vérszívót, aki kontrollálja, kihasználja, megveri, elveszi a pénzét, megcsalja, aztán eldobja. Mi köti össze ezeket a személyiségzavaros embereket?

Tudni kell, hogy a nárcisztikusoknak és borderlineoknak alapvetően ugyanaz a problémája: súlyosan lemaradtak a fejlődésben. A borderline áll rosszabbul, ő egy hároméves gyerek szintjén marad, gyakorlatilag nincs saját énje, ezért keres állandóan valakit, aki az ént pótolja, és ezért ragaszkodik hozzá foggal-körömmel, akkor is ha ez nagy fájdalommal jár. A borderlineok sokszor a bántalmazás egész magas fokát képesek elviselni, csak ne fosszák meg tőlük ezt a "külső ént". A nárcisztikusok egy hatéves szintjén állnak. Nekik sincs normális énjük, de van egy "álénjük", egy, a világ felé tárt hamis arc, ami a legfontosabb számukra, ha ez összetörik, halottnak érzik magukat, lesüllyednek abba az állapotba, amiben a borderline megrekedt. A borderline tehát nagyjából a nárcisztikus álénjébe kapaszkodik, a nárcisztikus meg a sajátjába, de szüksége van ennek a látszat énnek az életben tartásához a borderlinera. Mindketten így próbálnak a fekete lyuk élménytől szabadulni. Ez így nagyon ideálisan hangzik, de általában tragikus viszonyokról beszélünk. Mivel az egyik életképtelen lelkileg, a másik hazug. nem lehet a kapcsolat vége happi end.

Pedig milyen szépen kezdődik: a magát gyengének, tehetetlennek érző borderline nő, aki képzeletében arra vágyik, hogy egy erős herceg felemelje, megmentse, hogy szemében a saját szépségét, tökéletességét meglássa, végre találkozik az igazival. A nárcisztikus férfi sikeres (mivel a grandiózus fantáziák jellemzik a nárcisztikusokat, sokszor tényleg magasra jutnak abban, amit csinálnak), erős, látszólag magabiztos. Olyan támasznak tűnik, amilyennek egy átlagos "normális" személyiségű férfi soha. A nárcisztikus is boldog, az érzelmileg túlfűtött borderline úgy vonzódik hozzá, ahogy egy normális nő soha, imádja, pozitív tükröt tart az elején, később meg, mivel legnagyobb félelme az elhagyatás, szinte mindent eltűr: durvaságot, kihasználást, megaláztatást, ami a nárcisztikus életeleme. Miért kell mindez a nárcisztikusnak? Mert hamis énje igen ingatag talajon áll. Valójában csak egy kép, egy káprázat, ami azonnal összetörne, ha mögé néznének. Nem is hajlandó erre, ha valami negatívat érez saját magában, azt projektálnia kell a társára, így szabadul meg minden rossz érzéstől. Ha a nárcisztikus úgy érzi, tévedett, soha nem vallja be, hanem lehordja a feleségét. Ha a külvilágból valaki rosszul viszonyul hozzá, nem küzd meg igazáért, hanem hazamegy és súlyosabb esetekben akár megveri az asszonyt. Aki ezt viszont tűri, mert az elhagyásnál még ez is jobb. Így elvannak egy darabig.

Csakhogy a borderline-t elkezdi zavarni egy idő után, hogy bántják, plusz rájön, hogy a nárcisztikus nem szereti, minden érzelme hazugság volt, csak használja. Elveszi mindenét, de cserébe nem ad semmit. A borderlinen szeretethiányos, még a normális ember szeretete sem lenne neki elég, nemhogy a nárcisztikus kegyetlen hidegsége, mégsem tud elszakadni, mert azokban a pillanatokban, amikor a nárcisztikus veszi a fáradságot, és szerelmet hazudik neki, az a hazudott érzelem sokkal izgalmasabb, mint a valódi szeretet lenne, amit egy normális férfitől kaphatna. A borderline tehát szenved, de legalább nem unatkozik.

Mi zavarja egy idő után a nárcisztikust? Túl erős az egója, el sem tudna viselni maga mellett olyan nőt, akinek szintén van, viszont azt nem bírja, hogy a borderline-nak mindenféle panasza támad. Miért nem boldog velem, hiszen én tökéletes vagyok, gondolja? A nárcisztikus nem érez empátiát. Nem is tudja, ha ő megver egy nőt, az annak fáj. Mivel nincs beleérző képessége, akár fel is menthetnénk. Nem szadista a nárcisztikus, csak le kell vezetnie valahol indulatait. Ez ördögi kör: ha nem boldog vele a borderline, ezért utálja, még jobban bántja, az meg nyilván egyre kevésbé lesz boldog.

És akkor miért nem hagyják egymást békén? Mert a nárcisztikus nélkül a borderline lezuhan a mélybe, én nélkül marad, annál még a szenvedés is jobb neki. A nárcisztikus pedig egy normális nőtől sohasem kapna annyi ragaszkodást, látszólagos heves érzelmeket, mint a borderline-tól, amikre ő nem képes, tehát saját hiányosságait keresi ő is a másikban. De folyamatosan csalódnak. Viszont, ha a nárcisztikus egy normális nővel találkozik, nem is vonzódik hozzá. Egy borderline sem, egyszerűen nem érzi magát otthonosan egy normális kapcsolatban.    

Címkék: párkapcsolat nárcisztikus borderline nárcizmus

A bejegyzés trackback címe:

https://chezdubarry.blog.hu/api/trackback/id/tr1004361516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

arisztotela 2012.04.04. 13:31:37

@Scala: ha olyannak érzi, mint ő maga, saját folytatásának. A nárcisztikusnak két viszonyítási alapja van, vagy használ, vagy csodál. Ha magafajtának érez valakit, képes csodálni. Szeretni nem tud.

Scala 2012.04.07. 13:11:42

"Ha magafajtának érez valakit, képes csodálni. Szeretni nem tud."
Ez egy kiváló megállapítás, tényleg így van! Köszi, hogy rávilágítottál, ez egy nagyon régóta bennem lévő dolgot helyre is tett szépen.

arisztotela 2012.04.07. 22:21:41

@Scala: és nem az a baj a nárcikkal, hogy nincsenek érzelmeik, hanem az, hogy úgy tesznek, mintha lenne. imádnak róluk beszélni, kedvelik a romantikus filmeket, zenéket.

Scala 2012.04.08. 15:51:36

@DuBarry: Komoly? Valahogy ezt se raktam össze! :-D Hajaj, akkor asszem azonosítottam egy újabb példányt! Megint nő! :-)

jana-ina 2012.05.13. 01:54:30

na most aki ezt így összeszedte, az egy zseni....kinek lehet gratulálni? feltétlenül szeretnék.

arisztotela 2012.05.13. 02:21:20

@jana-ina: Sokat olvastam erről, de én írtam. Meg van benne saját tapasztalat.

jana-ina 2012.05.13. 14:55:55

valami ötlet séma a megoldásra? aki nincs ebben a helyzetben az nem tudja elképzelni az energiákat, amiket az ilyen viszony magában hordoz.

hogy lehet oda eljutni, hogy kívülről tudja az ember szemlélni a tényeket? a borderliner codependenciáját már meg sem említem, ami a "természetes" velejárója az ilyen viszonyoknak.

miért gondolja, a borderliner, hogy a legtöbbször ráadásul még verbal abusive narcisztikus viszonozza valamikor azt, amit végül is nem? "de hiszen azt mondja szeret" (mcmillan)

...és egyáltalán miért? és honnan szedi elő a narcisztukus a tökéletes "fegyvereket" a borderliner ellen a célja érdekében...meg mi a cél?

arisztotela 2012.05.13. 22:07:05

@jana-ina: a nárcisztikusnak több célja lehet, de az elsődleges a projekció: lelki pövegödörnek használja a borderlinet, emellett, ha még talál valamit, azt elveszi: meleg étel, pénz, a család látszata (a nárcisztikusnak a kifelé muatott kép az egyik legfontosabb), ha már lepusztítja a borderline-t odébáll.
A borderline már érthetetlenebb, de azt gondolom, hogy alapvetően a borderline önpusztító mechanizmusához eszköz a nárcisztikus. Sok borderline partner nélkül is elpusztítja magát. Másrészt szerintem a borderline is intimitáskerülő. Néha rohamszerűen rájön a szeretethiány, de azt megveti, akitől folyamatosan szeretet kap.

arisztotela 2012.05.13. 22:07:54

@jana-ina: a fegyvertár nem tudom honnan jön. ösztönös.

jana-ina 2012.05.13. 22:51:49

te. ha te tudnád, hogy mennnnnyyyyire igazad van. pontról pontra. csodálom az ítélőképességedet (ehhez benne is kell lenni meg nem is). sokat segítettél...

arisztotela 2012.05.13. 23:30:36

@jana-ina: benne is vagyok meg már kint is, jól látod:).

jana-ina 2012.05.14. 00:37:44

na most akkor összefoglalva: ki a nárcisztikus pendant-ja? van kulcs a nárcisztikusokhoz? vagy nem is érdemes keresni....?

jana-ina 2012.05.14. 03:43:11

3 éve vezeted ezt az oldalt...miért most jött elő ez a téma? miért

arisztotela 2012.05.14. 12:49:08

@jana-ina: A borderline mindig az érzelmek felől közelít: ha érzelmeket tud kiváltani a nárciból, minden jó lesz - gondolja. A nárcinak viszont nincsenek érzelmei, hiába keressük, nagyítóval sem találunk. A nárcinak önérzete van, annak rendel mindent alá. Ez viszont a bordinak nincs. Két külön parallel világ. A nárci látszólag kezében tartja az eseményeket, de ő legalább annyira nem érti a bordi világát, mint fordítva.

Hogy lehet egy nárcit megfogni? Nagyon egyszerű: át kell lépni az ő paradigmarendszerébe: valamit nyújtani kell neki, amire szüksége van: ez lehet a pénzed, az elvtelen dicséreted, esetleg az, hogy abuzálhat, és ezt mással nem teheti meg. tehát egy nárcisztikus partnert magadhoz kötni a legegyszerűbb. De te nem ezt akarod, hanem hogy szeressen. Vizet akarsz fakasztani a kőből. Az nem megy.

Ha konkrétan el akarsz nála érni valamit, lehet manipulálni. Mondjuk szeretnéd, hogy elhozza a gyerekeket az iskolából. Nem szokta, mert önző, és nem érdekli, hogy ezzel neked mit okoz, de te mégis szeretnéd, ha megtenné.

Ilyenkor a bordi magyaráz, hisztizik, érvel, az érzelmeire az empátiájára próbál hatni a nárcisztikusnak, amivel az ellenkezőjét éri el (a nárci szeret fájdalmat okozni, ha földön vagy, beléd rúg). Nem szabad földre kerülni!
Ami működhet: megdicsérni, milyen csodálatos apa, felhívni a figyelmét, hogy más apák is így szokták (ez általában működik, a nárcisztikusok mivel saját énnel nem rendelkeznek, igazi másológépek, egész hamisságukat más emberek másolásával építik fel). Vagy azt is lehet, hogy provokálod: te nem vagy képes elmenni a gyerekekért, mert képtelen vagy beosztani az idődet. Erre is általában úgy reagálnak, hogy be akarják bizonyítani, hogy időbeosztásban is ők a legjobbak. Tehát az önérzetére hatottál.

Ha egy nárcinak csak úgy lazán megjegyzed: te már öreg vagy ahhoz, hogy megtanulj kínaiul, másnap egy kínai könyvvel a kezében fogod látni. Nem bírja elviselni, hogy ne mutassa meg.
Szóval nem olyan nehéz.

arisztotela 2012.05.14. 12:49:43

@jana-ina: Hát épp ebben a fázisban vagyok:).

jana-ina 2012.05.14. 13:36:07

@DuBarry: tehát akkor megint visszaérkeztünk a kezdetekhez, hagyod magad kihasználni az illúzióért, amiért utálod magad és nem vagy boldog, ergo "ha nem boldog vele a borderline, ezért utálja, még jobban bántja, az meg nyilván egyre kevésbé lesz boldog".

mi van a két nárci párosítással...

jana-ina 2012.05.14. 13:37:26

@DuBarry: és milyen a jelenlegi helyzet?

arisztotela 2012.05.14. 13:38:04

@jana-ina: a nárci-nárci sztem nagyszerűen működhet, amíg mindkettő ad valamit (mondjuk egy hatalmas férfi és egy önimádó szép nő), de előfordul, hogy az egyik nárci erősebbnek bizonyul és ledarálja a másikat (lásd Picasso, és első felesége Olga Koklova, mindkettő nárcisztikus volt, de Picasso erősebb, Olga belehalt)

arisztotela 2012.05.14. 13:39:17

@jana-ina: Még nem született megoldás:).

jana-ina 2012.05.14. 13:55:40

@DuBarry: én próbálkozom (sport, cipők meg egyebek vásárlása válogatás nélkül, vasalás, munka, vacsorák, stb.) de eddig sajna egyik sem működik. ha van valami más ötleted, akkor szólj lécci....(attól félek, hogy megint rohanok vissza).

arisztotela 2012.05.14. 13:57:11

@jana-ina: Próbálkozz az EFT-vel. Írtam róla

arisztotela 2012.05.14. 13:59:33

@DuBarry: magadra koncentrálj, ne arra, hogy ő mit csinál. Azt keresd meg, hogy mi ennek a ragaszkodásnak az előképe a gyerekkorból.

jana-ina 2012.05.14. 15:04:47

nekem leginkább a justin timberlake and jessica biel ugrik be mint minta...az is megmagyarázhatatlan. szép, sikeres és ragaszkodó nő arrogáns, sikerorientált öntelt férfi...

arisztotela 2012.05.14. 15:12:50

@jana-ina: JT tuti nárci, de a legszexisebb fajtából:). Nála gagyibbak is magukhoz kötnek jó csajokat, pl. Sean Penn és Scarlett Johansson vagy akár Robin Wright. Penn is nárc.

jana-ina 2012.05.14. 15:28:16

basszus hát ez az. ez a nárcik alapja, hogy nagyon szexisek...na most akkor ki az aki ellen tud állni?

Scala 2012.05.14. 15:32:04

@jana-ina: És mennyire leromlott mellette Biel, ma láttam egy képet a DailyMailen, az a nő árnyéka önmagának!
Legalul vannak, a cikk a hülye Kim Kardashianről szól (bár a sminkje tök jó a csajnak!):
www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/article-2143677/Kim-Kardashian-adjusts-tight-leather-dress-sits-courtside-Lakers-Kanye-West.html

arisztotela 2012.05.14. 15:34:41

@jana-ina: az én nárcim nem túl szexis:).

jana-ina 2012.05.14. 16:02:42

@Scala: ajaja egy mormon feleség?

jana-ina 2012.05.14. 16:04:07

@DuBarry: szexisség szerintem nem feltétlenül a külsőségből áll

arisztotela 2012.05.14. 16:14:58

@jana-ina: nem, de nem gerjednek rá a csajok.

jana-ina 2012.05.15. 02:31:51

na ez is egy olyan dolog, hogy a náluk egy bizonyos réteg lehet a "célközönség" és azok viszont nagyon gerjednek.

noch dazu: nem olyan biztos az...erről én órákig tudnék mesélni....

katarocks 2012.05.15. 10:37:26

@Scala: nekem meggyőződésem, hogy Kim K. csak egy alibiribi Kanye mellett, az a pasi meleg :-)
Jessica Biel szétműtette a fejét, szörnyen néz ki és nem jó ez a sötét haj neki. Bírom, hogy most mindenhol hirdetik, hogy eljegyzés, nagy szerelem, aztán hányszor szakítottak már, nem bírják ezek egymás mellett, és nem is fogják.

Scala 2012.05.15. 11:55:26

@katarocks: Kanye Westen nem gondolkodtam, hogy neki ebben mi a jó, de így már értem! :-)

Én Timberlake-et sosem tartottam nagy számnak, immunis vagyok a sármjára, és nagyon sajnálom azt a sok libát, aki beleesett a csapdájába. Biel tönkre van téve, és a Diaz se tudta szemmel láthatólag összerakni magát.

Az érdekesebb talán, hogy szerintem Barack Obama biszex, majd egy alkalmasabb helyen össze is szedem, hogy miért. ;-)

arisztotela 2012.05.15. 12:07:23

@Scala: Ezzel sokan vádolják, a Rahm nevű tanácsadója nagyon benne van a los angelesi meleg közösségben (valami medve klub vagy ilyesmi, nem emlékszem), ahol Travolta is működik, és Obama nagyon össze van van varrva Rahmmal, akinek ugyan van alibineje szintén, de az köztudott, hogy ő meleg. Amit nem látok tisztán, hogy Emmanuelt még Clinton kapta fel, aki tuti nem meleg (imádomis).

Scala 2012.05.15. 12:23:31

@DuBarry: :-) Nem ebből gondoltam, hanem, hogy:
- megjelent az első barátnőjének a könyve, amiből a sajtó a férfias, szexuálisan túlfűtött részeket hozta le (izzadtságszag, szőr, vehemencia). Kilóg a lóláb... ezzel kompenzálni szoktak mindig.
- George Clooney bele van zúgva, és teljes mellszélességgel nyomul a kampányban. Clooney egyre nevetségesebb most épp azzal a pankrátor macával, akit persze lefényképezett valami hülye lap csupa menyasszonyi ruhában, aztán interjú, hogy ő áll elébe, és csodálatos lenne, igen, nem is lehetetlen. Tényleg fáj.
- ránézésre sztem is melegnek tűnik (nem feltűnő persze, de számomra annak tűnik)
- dumál a melegek házasságáról, amikor ez egy nehéz téma azért

Rahmot ha Clinton kapta fel, akkor azt a neje miatt tette. Hilary leszbikus. A főtanácsadója a partnere Huma Abedin (az egyik?), akinek a kamuférje az Anthony Weiner, akiből New York következő polgármesterét akarták csinálni, de lebukott, hogy hat ismeretlen diáklánynak küldözgeti a farkát Facebookon.
index.hu/kulfold/2011/06/06/meztelen_kepeket_kuldozgetett_magarol_egy_amerikai_kepviselo/

www.stop.hu/kulfold/allo-farok-szenator-buktatta-meg-virsli-szenatort/892922/

index.hu/kulfold/2011/06/09/terhes_a_szexehes_weiner_neje/

Scala 2012.05.15. 12:24:22

@Scala: Az utolsó link, amivel a Hilary stáb próbálta csitítani a botrányt, nem tudom, hogy az állítólagos baba megszületett-e.

Scala 2012.05.15. 12:26:36

@Scala: Ja, és válás persze nincs! Á la Clinton.
Nem főtanácsadó, személyi asszisztens, sorry.

"Weiner felesége a képviselő szerint hétfőn tudta meg az igazságot. Az indiai és pakisztáni származású szülőktől származó asszony, Huma Abedin hosszú évek óta Hillary Clinton amerikai külügyminiszter személyi asszisztense. Weiner és Abedin tavaly júliusi esküvőjén Bill Clinton volt elnök is részt vett. A képviselő úgy nyilatkozott, hogy szereti a feleségét, akit nagyon bánt a történet, és nem kíván elválni tőle."

katarocks 2012.05.15. 22:24:10

@Scala: Timberlake-ben én sem láttam soha semmit :-)

Obamán még nem gondolkodtam, de Hilary szerintem is az, már ránézésre is. Őt eléggé bírom egyébként.

jana-ina 2012.05.18. 22:26:31

@DuBarry: te. a féltékenység faktort az ilyen kapcsolatokban még nem is beszéltük ki....kérnék szépen valami okosat mondani megint....nagyon kiváncsi vagyok, hogy hogy látod

arisztotela 2012.05.19. 13:12:46

@jana-ina: A narc azért féltékeny, mert teljes kontrollt gyakorol. A bord meg azért, mert a legnagyobb félelme az elhagyás, tehát minden külső kapcsolat léte a halálát jelenti.

Szaszy G 2013.01.12. 17:23:39

@DuBarry: És ha nárcisztikus vagyok, hogy tudok megtanulni szeretni? Vagy hol/mikor lettem elrontva?

Thor vagyok 2013.01.12. 23:19:14

Ezt valamiért csak most láttam és kb az jutott eszembe: "Hú bazmeg!"

Thor vagyok 2013.01.12. 23:25:14

Ez nagyon ütött:
"...önző, és nem érdekli, hogy ezzel neked mit okoz, de te mégis szeretnéd, ha megtenné.

Ilyenkor a bordi magyaráz, hisztizik, érvel, az érzelmeire az empátiájára próbál hatni a nárcisztikusnak, amivel az ellenkezőjét éri el (a nárci szeret fájdalmat okozni, ha földön vagy, beléd rúg). Nem szabad földre kerülni!"

arisztotela 2013.01.13. 00:15:47

@Szaszy G: nem nagyon tudsz, ez már game over. A nárcisztikus legnagyobb fegyvere ez a tanulás dolog. Úgy tudnak tenni, mint aki szeret, csak akkor jön elő, hogy nem, amikor olyan szituációban kéne szeretni, ami nem érdekük. A kérdésben már benne van az utánzás utáni vágy: kit utánozzak, hogy szeretni tudjak?
Az elrontás nem biztos, hogy nevelés. Van genetikus elmélet is, meghogy tanult viselkedés. Nem biztos, hogy nagyon szemét nevelés eredménye.

Szaszy G 2013.01.13. 00:34:23

@DuBarry: Akkor egy nárcisztikus ha megszakad sem lesz normális ember, még ha tisztában van magával, és tenne is ellene? Vagy ahhoz túl egoista?

arisztotela 2013.01.13. 00:53:12

@Szaszy G: nem, de valódi nárcisztikusok ezen sosem gondolkoznak, mert ők tökéletesnek gondolják magukat, aki magával kapcsolatban feltesz ilyen kérdést, az nem nárcisztikus személyiségzavaros, maximum van egy kis tendenciája.

Szaszy G 2013.01.13. 00:54:33

@DuBarry: Köszönöm a válaszod, lehet felkeresek egy pszihológust :-)

arisztotela 2013.01.13. 00:57:30

@Szaszy G: jó:). De mondom, szerintem nem vagy nárcisztikus, akkor büszke lennél rá, hogy nem szeretsz senkit, nem zavarna.

Szaszy G 2013.01.13. 01:33:28

@DuBarry: Van egy Borderline-os ismerősöm, először szimplán mániás depressziósnak tűnt, aztán kiderült, hogy borderline-os... Azoknak tényleg évek kellenek, mire összeraknak egy új énképet a pszihiáterek? Azért egy ilyennel nem biztos, hogy jó lenne összeállni :$

arisztotela 2013.01.13. 01:36:46

@Szaszy G: nem tudom, va, aki azt szereti:)

Nash vs. Keynes 2013.01.17. 22:23:21

A nárcisztikusok soha nem szerelmesek? Csak az érdekeik vezérlik őket?
Egyébként irhatnál valamit arról, hogy mi az a szeretet szerelem.. lehetne?

arisztotela 2013.01.17. 22:37:47

@Nash vs. Keynes: de a kapcsolat elején valóban szerelmesek, nem tettetik. Csak amikor az idealizált kép elkezd repedezni, azzal nem tudnak mit kezdeni.
Nem tudok a szerelemről írni:).
Én sem vagyok normális (bár nem nárcisztikus), de a szerelemmel való viszonyom nem általánosítható.

Nash vs. Keynes 2013.01.17. 22:41:47

@DuBarry: hogy kell akkor azt érteni, hogy egy nárcisztikus büszke rá, hogy nem szerelmes?

Scala 2013.01.17. 22:42:48

@DuBarry: Tényleg nem tudnak mit kezdeni az ideálok repedezésével, mert ugye nekik a legjobb jár, és ez a disszonancia sok.

Amúgy szerinted a felsoroltak közül ki nárci: Havas Henrik, Mártha Imre, Hajdu Péter, Gyurcsány Ferenc (bár ez nem ér, Gyurcsány bordi, úgy tudom azzal kezelik), Dobó Kata?

arisztotela 2013.01.17. 22:49:51

@Nash vs. Keynes: hol írtam ezt?:) A nárcisztikus mindenre büszke magával kapcsolatban:). Pontosabban, ha kivan éppen, képes nagyon utálni magát, de általában nem. Hanem meggyőzi magát, hogy ő úgy jó, ahogy van.

arisztotela 2013.01.17. 22:55:52

@Scala: egyik sem. Gy borderes, de a többi az sem. A sztárság kialakít egy szituációs nárcizmust, de az nem a real thing. Xavér az viszont, Palik gyanús, és Orbán. De ő erősen paranoid is, ha akkora hadserege lenne, mint egy diktátornak, bármit el tudnék róla képzelni.

Nash vs. Keynes 2013.01.17. 23:01:42

@DuBarry: fentebb volt :)
DuBarry 2013.01.13. 00:57:30
jó:). De mondom, szerintem nem vagy nárcisztikus, akkor büszke lennél rá, hogy nem szeretsz senkit, nem zavarna.

Egy nárcisztikus embernek nincs önkritikája?

arisztotela 2013.01.17. 23:05:09

@Nash vs. Keynes: álságosan tudják mondani, hogy igen, ebben tévedtem, de nincs. Aki valamit jobban csinál, mint ők, azt nagyon ritka esetben félve istenítik, de leginkább devalválják. "az egy lúzer, az nem teljesítmény", de ritkán tűnik fel nekik valami, ami nem velük kapcsolatos.

Nash vs. Keynes 2013.01.17. 23:06:10

@DuBarry: kicsit olyan INTJ szagú a dolog, vagy nem jól látom?

arisztotela 2013.01.17. 23:06:40

@Nash vs. Keynes: ja igen. Nem egészen így van tényleg. Inkább úgy, hogy azt állítják, ők az ideális szerelmet keresik, a tökéletest.

arisztotela 2013.01.17. 23:10:28

@Nash vs. Keynes: magyarul sosem olvastam erről, de megnézem.

Scala 2013.01.17. 23:11:29

@DuBarry: Ó, a Xavér! Igen! :-))) Palik :-D nem tudom.

Viktor vegyes, de lehet benne ez is.

mici˙ 2013.01.17. 23:11:46

@Nash vs. Keynes: ha, én INTJ vagyok, de tuti nem nárci

Nash vs. Keynes 2013.01.17. 23:13:28

@mici˙: szerintem egy INTJ nárci tuti ezt mondaná :)

Scala 2013.01.17. 23:15:54

@Nash vs. Keynes: ez érdekes egy honlap! Nem szcientológia ugye?

Nash vs. Keynes 2013.01.17. 23:17:32

@Scala: Nem, és volt is már itt téma korábban.

Scala 2013.01.17. 23:18:43

INFJ jött ki, most nézem mi az! :-)

Scala 2013.01.17. 23:20:56

Haha!
"Az INFJ-k gyengéd, törődő, összetett és nagyon intuitív egyének. Művésziek és kreatívak, a rejtett jelentések és lehetőségek világában élnek. A népességnek mindössze 1%-át teszi ki az INFJ személyiség típus, ami azt jelenti, hogy ez a legritkább típus az összes közül."
Csak úgy csuklóból gyerekek.
Mondjuk ez a 20 kérdéses teszt alapján jött ki.

Most nincs sok időm átnézni a honlapot, de mentettem!

Scala 2013.01.17. 23:36:04

Megcsináltam a 72 kérdésest, ugyanez az eredmény!

Imádom a blogodat DB és ezt a vonalát is.

Scala 2013.01.17. 23:38:24

@Nash vs. Keynes: Köszi! Lehet akkor nem volt időm rá. Tetszik!

Neked mi jött ki? Találónak érzed?

Nash vs. Keynes 2013.01.17. 23:45:52

@Scala: Változhatunk azt hiszem. kb 1,5 éve határozatlan INTJ voltam, sok mindenben magamra ismertem, de valamiért nem voltam büszke rá ami valszeg alap lenne egy INTJ-nél. Pár hete határozatlan INFJ lettem, ami megint csak nem 100%-ban én vagyok. A munkám és a végzettségem az INTJ felé tol. A hobbijaim az INFJ felé. Ezeket ki kellene elvileg kapcsolni amikor a kérdésekre válaszolsz. Szóval "csak azt nem tudom, ki vagyok".

Scala 2013.01.18. 08:20:25

@Nash vs. Keynes: Értem. :-)))
Szerintem is bezavarhat a munka, a tanult, felvett szerepek.
Ha hosszabban vagy szabadságon, vagy kevesebbet dolgozol, könyveket olvasol és jóga-meditációval kikapcsoltál, csináld meg megint a tesztet.

mici˙ 2013.01.18. 08:42:29

@Nash vs. Keynes: látod @DuBarry:, a mi papnőnk szerint sem.

Amúgy miért gondolod, hogy az INTJ-nek nárci hajlama van?

mici˙ 2013.01.18. 11:06:08

@DuBarry: ha már a politikusoknál tartunk, szerinted a Bajnaival mi a lehet a stichje?

arisztotela 2013.01.18. 12:57:19

@mici˙: Nem személyiségzavaros, az tuti, gyanítom, hogy nem is túl okos viszont.

mici˙ 2013.01.18. 13:21:41

@DuBarry: Pont ezért kérdeztem, mert nekem sem tűnt egyiknek sem, viszont így még kevésbé értem miért akar visszamenni a ciruszba

arisztotela 2013.01.18. 13:31:14

@mici˙: nem minden politikus személyiségzavaros, még a legmenőbbek sem, szerintem pl. Clinton sem az, Reagan sem volt. Azért az látszik rendszerint. Sarko, Berlusconi nárcisztikusok, Thatcherről is írták, akik ismerték (rajta nem látszott), Churchill normális volt. Inkább a diktátor szerűek, mint a sima politikusok személyiségzavarosok. Vagy border vagy nárc, a legborderebb Néró császár volt.

mici˙ 2013.01.18. 15:27:02

@DuBarry: Nero nem nárci volt?

Persze értem én, hogy nem csak zakkantak akarnak egy országot vezetni, de Mo-n elég speciális helyzet alakult ki

arisztotela 2013.01.18. 15:53:32

@mici˙: utólag borderline-nak diagnosztizálták.
Mindenütt speciális a helyzet, csak szeretjük magunkat túldramatizálni.

Nash vs. Keynes 2013.01.18. 22:39:58

@mici˙: Csak vicceltem. Az INTJ-ben van egy jókora adag önbizalom, egyfajta csendes fensőbbség érzés, ami gondolom jó táptalaja önmaga kritikátlan elfogadásának.
@Scala: nehéz kikapcsolni ezeket. Ez is a részünk.

Én most hosszabb időre el, nettelen vidékre. Örültem hogy itt lehettem. :)

Scala 2013.01.19. 01:24:53

@DuBarry: Ez nagyon igaz ránk magyarokra! És küszködni is szeretünk!
Theatchert nem tudtam! Azért lehet benne valami.
Sarkozy teljesen, igen, Silvio is jó példa. Obama?
II. Erzsébet is nárcisztikus szerintem.
@mici˙: A zsozsó miatt. Itt lakik, az utca végében van egy étterem, ma már Bock Bisztró Buda, korábban Cascade. Abban az időszakban nagyon sokat jártunk, Gordon is. Amikor nem a családdal volt bevette magát hátra a zárható, dohányzó részre, és tárgyalt. Olyan rosszarcú emberekkel, hogy brutkó. Mindig a háttérarcokat kell figyelni.
Kicsi a feje, öltöny nélkül hülye ruhákat vesz fel. Öltönyben nagyon aranyosan néz ki, és köszön. Jó taktikus, nem kirekesztő, mint az Orbán. Megköti a szükséges háttéralkukat mindenkivel. Én már nem fogok többet szavazni, és nem is drukkolok senkinek, de a Bajnai alatt nem volt ez a kiszámíthatatlanság, és őrület.
A visszatéréséről érzésileg viszont ezt gondolom:
vastagbor.blog.hu/2012/10/22/szakitani_az_elmult_husz_evvel

mici˙ 2013.01.19. 12:08:35

@Scala: ez egy jó írás. Hajlamos vagyok azt hinni, hogy már mindent leszalámiztak illetve a fidesz most minden szalámiszeletet bekebelezett, de aztán eszembe jutnak az országba ömlő EU-s pénzek és rá kell jönnöm, igen, a zsozsó miatt :)

Scala 2013.01.19. 16:58:46

@mici˙: Nekem is nagyon tetszik az a post! :-)

Van itt pénz, csak egyet mondok M4. Nem látod, hogy mennyi el lett szórva (síbolva). Kitöltöttem azt a lélektani típusok tesztet, és rájöttem, csomó mindenkit nem zavar másoknak a relatíve igazságtalan nyomorúsága, engem igen (INFJ). 2012-ben nettó 90 ezer forintos (300 EUR!) fizetések havi 160 óra munkáért... EU tagállamban, azért baszki.
És ami végképp irritál, a lelkiismeretlenül szar infrastruktúra.

adamow 2015.09.26. 23:35:10

ne haragudj de @DuBarry ez az egész cikk elfogadhatatlan szakmailag.

Eleve a Borderline-osok kb 1/3-a narcisztikus is.

Másrészt a borderline/narcisztikus kapcsolatok igazi szenvedői a nem narcisztikus/borderlineok, mivel ők egy ponton kielégítenék egymást, -ahogy Te is írod.- azonban az "egészséges" elszenvedi a manipulációkat, a lelkiismerethiányt és a pszichopatikus cselekedeteket, értetlenül.

Nézz egy kicsit a szakirodalomban körbe.

A cluster B személyiségzavaros "párkapcsolatok" szenvedői a gyenge párkapcsolati határvonalakat meghúzó, magányos, de "egészséges", tehát nem személyiségzavaros, vagy esetleg tipikusan a dependens (cluster C) zavarosok szoktak lenni.
jó oldal:
www.bpdcentral.com/
cikk:

www.bpdcentral.com/borderline-disorder/co-occurring-disorders/

és valóban.

Sok borderline pl egyáltalán nem önmarcangoló, hanem narcisztikusan másokat okol, támad.

Egyébként eleve a Cluster B személyiségzavarok semmiképp nem egymás "komplemeterei", bár valóban létező példa hogy egy borderline teártálissága kielégíthet egy nárcit stb, de nem tipikus szerintem, a jól ismert 50shades is egy társfüggő-nárcisz viszonyt mutat be, és teljesen rossz példa.

A komorbiditási adatok pedig magukért beszélnek.

Pár szó magamról: én egy borderline-nárcisztikus lányt (30) próbáltam támogatni, segíteni, (mert 5 hónapig az csúnya terrorista exei miatt pszichopatáskodott velem), megérteni, mentalizálni, szeretni, "reménykedtem", de aztán ikeresen és korrektül, asszertíven szakítottam vele. Utánam 4 hét alatt befalta az új "áldozatát" , az új főnökével 4hét alatt összejött. Borzasztó volt, de sokat tanultam. Persze a testi tünetek is jelentkeztek a stressztől. Jóind májdaganat etc.

Várom a válaszod.

jana-ina 2015.09.29. 21:13:49

Na és hogy lehet sikeresen, korrektül és asszertiven szakítani. Minden jó (vagy akár rossz) tanács is welcome!

arisztotela 2015.10.25. 00:18:52

@adamow: nem vagyok szakember, valóban vannak nárcisztikus jegyekkel bíró borderline-ok, az egy másik sztori. Ez a dolog nem arról szól, hogy megmondjam a tutit, egyszerűen gondolatébresztő, ha valaki nem érti, miért van rettenetes kötődésben, amit mégsem lehet élvezni. Mivel volt egy borderes barátnőd, ezzel egyet kell érts. Amikor valaki felébredt, forduljon szakemberhez. Senkinek nem ártok, nem távdiagnosztizálok, egyszerűen szólok, ha úgy érzed, valaki olyan vonz, aki árt neked, gondolkodj el, rajta is, magadon is.

lilioommm 2017.02.14. 08:47:26

.. látom régi a cikk.. egy kérdés hozzá!!! Mit tehet ezen frigy "bűnbak" leánya!!?? Kösse fel magát!? vagy van megoldás????????

arisztotela 2018.09.09. 15:14:52

@lilioommm: a komment is régi. Ne kösd fel mgadat:). A kor megoldja, ha tudsz szakítani a nárcisztikussal, később másféle kapcsolatot is ki tudsz alakítani. Minden férfi más:). Én legalábbis nem léptem ugyanabba a patakba.
süti beállítások módosítása