5-htp

 2013.01.06. 13:13

Most kapaszkodjatok meg, mert ez egy nagyon fontos bejegyzés. Mindenki jegyezze meg, és tárolja el a rosszabb időkre.

Említettem már, hogy rendeltem egy rakat supplementet, vagy 20-at, ezek meg is érkeztek két menetben.

A folyamat úgy zajlott, hogy egyrészt korábbi kutatásaim miatt ismertem pár dolgot, amit ki akartam próbálni, másrészt az Iherb, amazon véleményeket olvasva kíváncsi lettem néhány cuccra. Nem ragozom, nem szedem mindet természetesen, de kipróbálgatom őket. 

Meg nem mondom hogyan, de felfigyeltem egy 5-HTP nevű szerre. Azt hiszem az fogott meg, hogy a véleményekben azt írták, hogy beszedik, aztán egész nap mosolyognak. Ez valahogy megtetszett. Rendeltem belőle, mellé még néhány agysupplementet, és gondoltam beszedem, ki ne akarna mosolyogni.

Nagyon gyorsan hozzáteszem, hogy nem vagyok, sőt azt hiszem, valójában sosem voltam depressziós. Nem szoktam sírni, alszom jól, felkelek, eszem, de nem túl, ellátom a gyerekeimet, és sikeres vagyok a melóban, vannak barátaim. A férjemmel különös a viszony, minden csak nem tökéletes, de ezt is helyén kezeljük, szüleimmel jó a viszonyom, jól vannak. Így ez alatt a komplett ernyő voltak mindig részproblémák, de megoldogattam. Lényegáben 3x voltam igazán lent eddig, de arra mindig jó okom volt, nagy stressz ért, és pár hónap alatt sikerült feldolgozni. De nem untatlak tovább a kórlapommal benneteket, bár mindjárt kiderül, miért írtam le.

Megjöttek tehát az agybogyók:

1. 5-htp. Ez egy olyan fehérje, ami szerotoninná alakul át B6 vitamin segítségével. A Tryptofán nevű aminosav egyik származéka. T van rengeteg ételben, pl. pulyka, tej, stb, de nem feltétlenül hasznosítja a szervezet úgy, ahogy ezt a supplementet, amit történetesen egy afrikai növényből vonnak ki, tehát valóban természetes szer, igaz, a gyilkos galóca is az, úgyhogy ebből még nem kell következtetéseket levonni.

2. L-Tyrosine. Ez dopaminná alakul elvileg.

3. Dmae. Ez picit pörget, de inkább csak demencia megelőző (mint a ginzeng, ginko, stb.). Megjegyzem, ez kizárólag azért vettem, mert mellesleg bőrfeszesítő hatása van.

4. Inozitol. Ezt az egyik Bvitaminnak nevezik (B8), de nem is vitamin, hanem egy cukor. Nagyon nagy mennyiségben depresszió és a szocfóbia gyógyszer, nagyon hatékony kényszerbetegséges esetén (tisztaságmánia, bőrcsipkedés, stb.). 500 mg egy tabletta és ebből 24 kellene, hogy hasson, szóval ez agyra így nem játszik, viszont a hajhullás és az ekcéma legjobb ellenszere. Talán beveszem majd egyszer, de benéztem az adagolást.

5. Gaba. Ezt nem is részletezem, mert nem is igen veszem be. A természetes xanax. Nyugtat, altat, stb. Azért rendeltem, mert nagyon ritkán előfordul, hogy nagyon korán fel kell kelnem, ezért előbb megpróbálok lefeküdni, de hogy el tudjak aludni, nem árt rásegíteni. Xanaxom nincs, de régen volt, és mondjuk az altatónak nagyon jó, de csak havi egyszer-kétszer szabad, mert nagyon addiktív lehet.

 

Az első 3-mat vettem be most 3 napig. A DMAE sok vizet nem zavar, belülről szépít, eltünteti a pigmentfoltokat, és kicsit élesíti a gondolkodást, de semmi szisztematikusra ne gondoljatok, tehát nem emel vérnyomást, mint a koffein vagy a nikotin, kicsit ott fent élesíti a dolgokat, de nem komoly.

Még egy kanyar: agyra ható anyagokkal eddig a tapasztalatom a következő volt. Cigarettázom, és aki dohányzik, az tudja, ha valamibe belekezd az ember, rágyújt, mert a nikotin segít koncentrálni, szűkíti az ereket (kevesebb is a dohányos Alzheimeres), szeretek szociálisan inni, tehát ellazít, de nem leszek soha alkesz, mert kontrollfüggő vagyok, bizonyos ponton túl nem megyek, hogy kézben tarthassak mindent, plusz az alkohol nagyon csúnya bőrt csinál, két évente egyszer elszívok egy füves cigit társaságban, de azt sem szeretem, mert az is ellenkezik a kontrolligényemmel, magamtól soha eszembe sem jutna. Plusz egy időben fél xanaxszal aludtam (kb. 2 hónap volt több éve), mert nagyon rossz időszakom volt, de amikor elmúlt, már nem kellett, el is fogyott, nem szereztem be újat. Szóval ennyi, antidepresszánst sosem próbáltam, mert nem voltam olyan enervált soha, és energiaitalt sem ittam még soha. Viszont függő típus vagyok, cigi, póker, kapcsolatfüggő.

De térjünk rá az 5-HTP-ra. Bevettem este, aludtam nagyon hosszan, majd olyan nyugodtan és boldogan ébredtem, mint még soha, de tényleg, ötévesen sem. Ez nem azt jelenti, hogy sosem voltam még földobva valami nagy sikerélménytől, jó szextől, jól elvégzett munkától, hatalmas megkönnyebbüléstől, művészi élménytől, de ezek az életbeli pozitív események valószínűleg nem a szerotonin szintemet vihették fel, mert az eufória az valami más, vagy egyszeri oxytocin, endorfin vagy dopamin túltengés csinálhatta, de a szerotonin sohasem borította még így el az agyamat, mint most. Nem voltam feldobva, semmi különös, csak teljesen kiegyensúlyozott lettem. Mindeközben valahogy álmos is (ez a szer részben szerotonin, részben melatonin előanyag, ezért álmosságot is okozhat). Ami nagyon különös, hogy az antidepresszánsokkal ellentétben fél óra alatt hat. Megszünteti a reggeli nyomottságot, igaz, hogy álmosít, de ad valami tettrekészséget (tegnap egész nap takarítottam, ami nagyon nem szokásom, inkább megvárom a takarítónőt:). Tegnap előtt elmentem egy barátnőmmel (normál esetben valószínűleg meggyőztem volna magam, hogy most nem, meg nincs kedvem), próbáltam a szokásos aggodalmaimat végiggondolni, de egyszerűen nem ment, mintha valami nem engedné, hogy belemerüljek a negatív scenáriókba, amikkel máskor szívesen töltöm az időm. Olyan köröket akasztott meg, amelyek évtizedek óta működnek bennem. Egy példa: tegnap mozogtam, és nem sajnáltam meg magamat közben, ahogy szoktam. Amennyire emlékszem, egész fiatalon sem voltam reggelente különösebben boldog, tehát ez most egész furcsa érzés. Nem tudom, meddig fogom szedni (3 nap volt), biztos, hogy pár napig kihagyom, hogy megnézzem ugyanoda megyek-e, ahonnan indultam, de most remekül érzem magam. A tervem az, hogy nem szedem, csak egyszer-egyszer, ha rossz a  kedvem indokolatlanul. Még egy hatása van, ami most nem jön jól, hogy eszedbe sem jut enni. Nem pörget, vagy zsíréget, de zéró éhség. Talán azért, mert a szénhidrátot is a jókedv érdekében esszük sokszor. Szóval elég sovány vagyok, ami nem hiányzik. nem addiktív, viszont van akinél nem hat egy idő után.

Az L-Tyrosine-t emellé állítólag muszáj szedni, mert a szerotonin és a dopamin egyensúlyára vigyázni kell. A túl magas szerotonin elveszi a motivációt, tettrekészséget. Igazából ez sem hiszem, hogy brutálisan bármit csinálna, hangulatjavítóként semmiképpen sem (bár a takarítás lehet, ettől volt:). Ez a pajzsmirigy alulműködő depressziósoknak igazán indokolt, ami szerintem én nem vagyok, semmi más pajzsmirigy tünetem nem lévén.

Egyik sem értinti a szervezetet, mint a kávé vagy cigi. Nincs szívdobogás, pulzusváltozás, stb.

A drámai bevezetést csak azért írtam, mert azoknak, akik antideprsszánst fontolgatnak, melegen ajánlom az 5-htp-t, mert sokkal simább ügy. Gyorsabban is hat, tehát ha most valaki azt mondaná nekem, hogy nagyon rossz a kedve, semmit nem csinál, azonnal adnék neki egyet. Aki úgy érzi, jól van, nem kell ilyeneket szedni, bár őszintén szólva elég kíváncsi lennék mások tapasztalataira.

Kiegészítésképpen, a Tyrosint, 5-htp-t és a GABát egy Julia Ross nevű nő hozta divatba a supplement vásárlók körében. A The Mood Cure című könyvében azt állítja, hogy a pszichoterápia és az antidepresszánsok azért nem oldják meg a lelki problémákat, mert ha bizonyos tápanyagok hiányoznak az étrendünkből, akkor hiába a beszélgetés, meg a SSRI-k, úgysem használ egyik sem. Ezek a bogyók tápanyag pótlók. 

Van igazsága. Az eszkimóknál nincs mentális betegség (halzabálás), a niacin hiány skizofréniához vezet (pellagra megbetegedések különböző időszakokban, stb. Nem olvastam a könyvet, de valószínűtlen, hogy feltalálta volna a tökéletes agydiétát. A nyerskoszt is segít minden agyi gondon, de ki akar negyven kilósan élni? 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://chezdubarry.blog.hu/api/trackback/id/tr165001038

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lilienfeld 2013.01.06. 15:12:54

Ez több, mint érdekes. Hetek óta öngyilkos hangulatban ébredek reggelente; rohadt életbe, már megint egy új nap! És semmire sem vágyom jobban, mint visszahullani a néma sötét semmibe, lehetőleg örökre. (Szerényen költekező, de a magyar átlaghoz képest komfortos életem van, egzisztenciálisan és érzelmileg is. Szóval nincs jogom szarul érezni magam, és mégis.) Tán ki kéne próbálnom ezt a cuccot.

arisztotela 2013.01.06. 15:24:59

@Lilienfeld: www.iherb.com/Nature-s-Way-5-HTP-50-mg-60-Tablets/4114

Ez az, de ha nem akarsz beleugrani, meg lehet próbálni egy sima niacin kúrát is.

Én abszolút nem voltam ennyire öngyi szarul, csak a lustaság:).
Most a naphiány is rátesz a sima melankóliára, talán érdemes lenne kimenned, mert a szűrt, téli fény is jobb, mint bent lenni.

Most azt határoztam el, hogy mivel a cucc most erőt ad, meg tudom csinálni azokat a dolgokat, amiktől természetesen kiegyensúlyozott leszek.
1. Evés
2. Mozgás
3. Fény
4. Pozitív tevékenységek.

mici˙ 2013.01.06. 17:31:24

Ez nagyon érdekes cucc, köszi a megosztást. Én pl. elggé motiválaltan vagyok általában és a még nem, még nem, már nem ördögi körbe is gyakran benavigálom magam.

Thor vagyok 2013.01.06. 17:58:42

A sima niacintól olyan hányingerem lesz, hullámokban és másfél óráig, hogy minden újabb alkalmat meggondolok. Most is van egy szép nagy flakonnal a fiókomban, mert vagy két hónapja megpróbáltam azzal kezelni az őszi fáradtságomat, de vagy 5 db után feladtam. Pedig csak egy sima kis B vitamin. ez az 5valami nem okoz ilyet?
Én még emlékszem gyógyszercéges koromból egy Isolipan nevű szerre, amit ugyan receptre kellett feliratnom kolléganővel, de valami istencsodája volt: az egy dolog, hogy erőfeszítés nélkül fogytam le azt a tízest ami akkor rajtam volt, de pont így: nem foglalkoztatott az evés, és állandóan csináltam valamit, fel voltam dobva. Sajna kivonták forgalomból, mert elvileg csinálhatott valamit a szívbillentyűkkel - ugyan csak vagy két esetet regisztráltak világszerte és az se volt biztos, hogy attól, de az elég volt hogy eltűnjön.

Lilienfeld 2013.01.06. 18:21:23

@DuBarry: na ezzel most jól betettem, a napokban inkább éjszaka voltam fenn, aztán a fényes délelőttöket meg átaludtam :( Vessek magamra.
Amúgy én menstruáció előtt, valszeg a progeszteronnak köszönhetően szoktam hasonlót átélni, amit leírsz az 5-htp hatásáról, egyfajta masszív derű vagy dinamikus nyugalom. Olyankor nagyon jókat álmodok, feldobva ébredek és néha egész napra meg tudom tartani az érzést. Csak most gondolok arra, h lehet eleve az anyag miatt álmodok jót :) Ha ez nem így jön össze, akkor azokon a "bizonyos nehéz napokon" mély depi van, bad trip :( Ja, niacinból mennyi kell? És az orbáncfű ér valamit?

Thor vagyok 2013.01.06. 18:25:27

@Lilienfeld: Az orbáncfű annyira ütős, hogy be kell vallani egyéb gyógyszerek felírásakor ha szeded, a keresztreakciók miatt. Egy hátulütője van: a fényérzékenységet fokozza, szóval nyáron eleve bukta, de télen is csinálhat plusz pigmentfoltokat, ha napra mész amikor szeded. Én amúgy is hajlamos vagyok foltosodásra, úh sose mertem szedni.

Lilienfeld 2013.01.06. 19:30:08

@Thor vagyok: pfff, én is pettyes vagyok... akkor ez bukott.

Timea25 2013.01.06. 19:36:12

Niacin ugyanaz mint a niacinamide?

Thor vagyok 2013.01.06. 19:49:53

DB engem az érdekelne, hogy:
1. ez az L-Thyrosyne azonos-e az L-thyroxinnal, amit receptre felírva adnak pajzsmirigy-alulműködésre, és kurva veszélyes adagot tippelni magadnak belőle. Hogy mást ne mondjak, nekem vagy 8 éve kell szednem, az elején 25 mikrogrammonként emelték az adagját (endokrinológus), amíg beállították, és min félévente vérvétellel ellenőrzik, hogy jó-e még így. Ha ezt csak úgy árulják "supplement"-ként az kicsit erős, és felveti bennem azt, hogy vajon mennyire felelősen osztogatják laikusoknak a többit?

5. Ha már valakinek L-Thyroxinból ilyen szép precízen be van lőve az adagja évek óta, vajon szét lehet-e cseszni 5-htp szedéssel?

Thor vagyok 2013.01.06. 19:50:54

Jah, a 2-3-4-es kérdést megválaszoltam menetközben :)

kutyafülű aladár 2013.01.06. 20:10:28

Hú, ez a poszt nagyon jókor jött, szerintem ezt ki kell próbálnom.

Anyagcserepörgetésre nincs valami ötleted? Itt az év eleje, idén tényleg le kell adnom a felszaladt 15 kilót. (Nem úgy, mint tavaly és azelőtt és azelőt...).

arisztotela 2013.01.06. 21:35:07

@Thor vagyok: 1. a niacin kemény ügy, én még venni sem mertem, nemhogy bevenni, pedig teljesen veszélytelennek mondják, de kellemetlen lehet a flush.

Ez a htp fel nem dob azért. nem pörgök, csak nem sajnálom meg magam, ezért megcsinálok olyan dolgokat, amelyekről máskor lebeszélem magam.

arisztotela 2013.01.06. 21:39:08

@Lilienfeld: még emberrel nem találkoztam, akinek a premenstuációs szindrómája a nyugodt derűt hozza, grats.
Az orbáncfű sokaknak hat, másoknak nem. nem próbáltam, de az is két héttel szedés után kezd hatni, leviszi a libidót, ebben inkább az antidepresszánsokra hasonlít.

arisztotela 2013.01.06. 21:41:44

@Lilienfeld: niacinból agyi dolgokra sokat szoktak, napi párezer mg egy hónapig:). Kemény, de mondjuk az csak egy vitamin.

arisztotela 2013.01.06. 21:43:20

@Timea25: nem, az egy származék vegyület, nem okoz rosszullétet, de a májat kiüti pont ezért, azt nagyon nem ajánlom.

arisztotela 2013.01.06. 21:48:40

@Thor vagyok: nem, az egyszerű hormonpótlás szintetikus hormonnal, mint az ösztrogénpótlás, ez meg egy fehérje, ami a kajában is van, csak nem ennyi. Ez nem hormonná alakul bent sem, hanem az idegsejtek anyagcseréjében van szerepe vagy valahogy így.

arisztotela 2013.01.06. 21:49:58

@kutyafülű aladár: nincs sajnos. Ill. almaecetes víz evés előtt, de az 15-öt nem visz le, ne egyél lisztet és cukrot, és lefogysz

Dalit · http://dalit.blog.hu/ 2013.01.06. 22:07:05

Ez egy iszonyúan kártékony és veszélyes cikk.
Gyógyszert nem kéne csak úgy szedni.
A xanax egy szorongásoldó, nem altató, még akkor sem, ha altat is.
Antidepresszánst csak orvos írhat fel indokolt esetben.
Nem igazán jó, ha valaki antidepresszáns helyett, vagy mert csak úgy gondolja különböző interneten kapható szereket ajánl.

arisztotela 2013.01.06. 22:33:26

@Dalit: nagyon sokan szednek antidepresszánst, és tönkremennek bele. Sorry, de nézz előbb körül az ismerőseid között. Ezek az aminosavak messze nem olyan erősek, mint az antidepresszánsok vagy a Xanax. Persze nagy mennyiségben azok, de az adagolást betartva nem.

arisztotela 2013.01.06. 22:38:34

@Dalit: és a xanaxra, antidepresszánsra visszatérve, bárki felírja neked bármire. Kisebb energiával beszerezhető, mint egy internetes rendelés. Láttam, hogy nyomják fel a pszichiáterek valakinek a nyugtató és antidepresszáns adagját évről évre, míg egy roncs nem lesz. Elég, ha odamész, szólsz, hogy kérsz.

Thor vagyok 2013.01.07. 00:15:48

@DuBarry: Nekem voltak néha Xanaxos időszakaim, nem szoktam rá. Ismerek olyat, aki igen, de sokkal nagyobb dózis szedett állandóan. Nekem ha elmúltak azok a dolgok, amiktől úgy éreztem magam, egyik napról a másikra simán nem vettem be többet. Aludni valóban nem jó, azt mondják, olyan alvást okoz, mint az alkohol fejbeütött-nyomottat. Ha valakinek nagyon muszáj rásegíteni az alvásra, akkor Stilnox, az modellezi a legjobban a természetes alvást. Persze az is csak alkalomszerűen szedhető (nálam pl egy doboz egy év) ezeket kb úgy mondom, ahogy gyógyszercégnél tudják orvoskollégák a gyógyszerek hatását a színfalak mögött, ahol nincs miért szépíteni, mindenki képben van, hogy mi a legkevésbé ártalmas és mi csak olcsó.

Scala 2013.01.07. 10:13:01

@Lilienfeld: Szerintem az orbáncfű nem ér semmit! Legalábbis nekem. És nekem a depr. a személyiségem része, úgymond, csak már annyit foglalkoztam vele, hogy nem húz le már csak fél napokra.

A tápanyaghiányos elméletben amit DB ír, szerintem van valami!

Én nem akarok semmit szedni, pláne most, de ezt a cuccot érdemes feljegyezni!

macskaszemu 2013.01.07. 10:21:15

hm, van valaki aki szeretne velem rendelni? 4et rendelni olcsóbb, én merész vagyok és bevállalok 2őt.

macskaszemu 2013.01.07. 10:22:03

(ja, m.anna vagyok, szoktam ide kommentelni időnként, ez a másik profilom)

ramequin 2013.01.07. 10:55:13

@macskaszemu: igen! (ha van még a négyből, akkor egyet bevállalok)

arisztotela 2013.01.07. 12:00:07

@Thor vagyok: ez igaz, de sosem szedtem nappal nyugtatót (na jó, egyszer az autóvezetés vizsgámon 1 andaxint, át is mentem), viszont egyszer egy hónapig nem tudtam aludni magánélet miatt, és a xanaxot kevésbé addiktívnak ítéltem, mint egy altatót. de az tény, hogy amikor kimegy az agyból a xanax (kb. 3 óra), akkor kipattan a szemed, azt annyi. Amint elmúlt a para, nekem sem kellett többet. Érdkes volt, hogy ott is a kontrollfüggés játszott be. ha beveszel egy fél xanaxot, teljesen ellazulsz, letompulsz, és nem tudod végiggondolni, amit még aznap végig akartál gondolni, és ezért utáltam bevenni.

arisztotela 2013.01.07. 12:04:16

@Thor vagyok: ja, az 5-HTP-nek semmi köze a pajzsmirigyhez, az aL-Thyrosine, tehát azzal, hogy a szeratonin szintedet megdobod kicsit, nemcseszel szét semmit, de minden ilyesmi fenn van a neten, tele van ezzel a két cuccal a háló. A Thyrosin most volt a Dr. Oz-ban, aki energizálásra ajánlotta (ez egy nagy nézettségű amcsi műsor). Nyilván mindennek utána kell olvasni, i.. nagyon kis adagokkal próbálkozni, és figyelni. Én három napig bevettem 50 mg HTP-t, meg 500 thyrosint, mindkettő a napi ajánlott, de utána rájöttem, hogy a HTP fele bőven elég, akkor nem vagyok álmos, csak derűs. Még egy trükk van, reggel ki kell menni a fénybe, hogy az éjszakai melatonin eltűnjön, és jöhet újra a szerotonin termelés.

arisztotela 2013.01.07. 12:06:16

@Scala: azért ezzel a kijelentéssel vigyáznék:). Én is azt hittem, hogy ha nem is a depresszió, de a melankólia az, de fél óra alatt elmúlt, haha.
na mindegy. senki ne szedjen semmit, csak érdekes, hogy ritkán gondolkozunk el azon, hogy a negatív gondolatok és a motiválatlanság mögött fizikai okok is lehetnek.

arisztotela 2013.01.07. 12:08:58

@macskaszemu: shop.builder.hu/enciklopedia_reszletes.htm4?id=185

itt van róla magyarul.
L-Thyrosine nélkül nem ajánlom. 5-htp este, a másik reggel, éhgyomorra. Nagyon javaslom, hogy fél, vagy negyed tablettával induljatok. Amit a magyar lap ír, a 300 mg az brutál adag. Szerintem attól egész nap aludnék, és egy falat sem menne le a torkomon.

arisztotela 2013.01.07. 12:11:36

Sőt, a magyar 100 mg-mos, abból csak negyedet! és hülyeségeket írnak, evés közben kell, mert savat csinál.

arisztotela 2013.01.07. 12:15:35

shop.builder.hu/termekek_reszletes.htm4?id=5548

Tyrosine is van nálunk.

Ha valaki nem rendel legalább 10 valamit az iherbről, érdemesebb itthon venni, mert akkora a posta meg a vámköltség.

macskaszemu 2013.01.07. 12:20:29

sajnos, amit linkeltél, ott nincs készleten, de amúgy négy dollárért kihozzák negyven dollár felett, az nem a világvége.

macskaszemu 2013.01.07. 12:27:37

tyrosinet viszont veszek itthon

Thor vagyok 2013.01.07. 13:34:02

@DuBarry: Köszi, igen, így van, én is utánanéztem közben, csak hasonlít a nevük.

kutyafülű aladár 2013.01.07. 14:51:35

@macskaszemu: ha marad még, akkor nekem is jöhet egy. Rendelj gyorsan. :)
(És írj valami kontaktot, hol érhetlek el.)

Scala 2013.01.07. 23:17:24

Egyébként eléggé bejön ahogy ezt a posztot megírtad. :-)

Timea25 2013.01.08. 10:22:22

@DuBarry: köszi, akkor felejtős. a bőrnek jót tesz krémekben, azért gondoltam, hátha

mindgap 2013.01.08. 21:18:28

fitbuilder forgalmazza itthon is, megrendeltem, elvileg szállítás alatt:
www.fitbuilder.hu/termek/Pharmekal_Extra_5-HTP_100_mg_60_kapszula.html

arisztotela 2013.01.08. 21:27:37

@mindgap: olvasd el a másik posztot is róla. Csak negyeddel, harmaddal kezdd, sőt lehet annyi elég is, és a Tyrosine is kéne hozzá. HTP este alvás előtt egy órával, Tyrosine éhgyomorra. Szerintem a HTP nappal nem jó, hülyít. A Tyrosine meg este nem, mert élénkít. Se altatót, se nyugtatót, antidepresszánst főleg ne, és multivitamint se a B-k miatt.

arisztotela 2013.01.08. 21:29:01

@mindgap: ja ez 100 mg, ebből max. negyedet! Én 50 mg-ot 3 este vettem be, bőven elég volt, így is alig eszem.

mindgap 2013.01.08. 21:58:58

@DuBarry: Figyelek rá nagyon köszönöm. Most nagyon rámfér a dolog, elpusztít a tél mindig is, nyári ember vagyok. Triptofán (vagy Tryptophan) van már, 2. nap, Tirozinnal együtt tegnap nem tudtam egyáltalán aludni. Supplement ügyben bármilyen hardcore nagyit kenterbe verek napi dózist illetően, így tirozinnal már volt tapasztalatom nyár körül, nem volt rossz, de maradandó sem.
Finomhangolni kell most, hogy mi OK.
Ami tiszta, hogy tryptophan nem mehet együtt htp5-tel, az nem tűnik okésnak.

mindgap 2013.01.08. 22:03:25

@DuBarry: köszi, pont a mikor optimális lett volna a következő kérdés. Triptofán is gondolom elalvás előtt, tirozin reggel ütemezés szerint kéne működjön. 2,5 óra botrányos alvás, majd 10 óra munka után még most is fizikailag hullafáradtan (bár kb napi rutin de ha agyonvernének sem mennék le futni) agyilag pörgök mint a hülyegyerek...

arisztotela 2013.01.08. 22:15:31

@mindgap: na várj, akkor te olyan vagy, aki előbb vett be tirozint, mint én, tehát nem én vittelek a rosszba? remek!
A tirozint egyetlen dolog miatt ajánlják melegen, mert az 5htp pár hét után megszűnik hatni nélküle állítólag.
Viszont nem vagyunk egyformák. Én nyomott vagyok, tehát 500 mg tirozinnal eldumálgatok, dolgozom napközben, és lazán alszom este, zéró mánia. az 5htp engem álmosít, mert minden nélkül is jól alszom. lehet, neked 50mg 5htp kell, több, mint nekem. Szedik triptofánnal is, no gond. A triptofánból rengeteg kell, hogy szerotonint (melatonint adjon.
a folyamat iylen: triptofán (ez jöhet pulykából vagy bogyóból), ennek egy százaléka hasznosul vagy niacin vagy serotonin irányba, ha a szervezetben elég a niacin, akkor 5htp-vé alakul, majd ebből lesz a szero. Azért kell ebből kevesebb, mert ez az előanyag már mind szerotonin lesz (ill. lebomlik).
Tehát a triptofan egy kaja voltaképp, az 5htp ami ebből lesz. Nem ütköznek.

mindgap 2013.01.08. 22:26:01

@DuBarry: :D nem Te voltál a tettes, akkoriban szükségem volt tanulás + munka és mellette sport szentháromsághoz természetes energianövelőre, alaposan utánaolvastam és tirozinra jutottam, de összességében nem éreztem túl hatékonynak, egy doboz elfogyott, aztán ment a q10 koenzim, spirulina és társai mellé, a -tökjó, hogy megismertelek, ingyen talán- fiókba. Köszi a részletes infokat, még emésztem amit írtál, s persze folyamatában tesztelem magam ezerrel jelentkezem a fejleményekkel.

arisztotela 2013.01.08. 23:03:37

@mindgap: a tirozinnál a legfontosabb, hogy éhgyomorra, magában, különben nem lépi át a vér agy gátat, és tényleg q10 lesz belőle:). nekem hat

mindgap 2013.01.08. 23:18:18

@DuBarry: ma ezt sikerült ugye korareggel a triptofánnal együtt abszolválni, hangsúlyozom 2,5 órás semmilyen alvás után a legkevésbé sem holt q10-be a dolog, még most is olyan mintha most kezdődne a nap. Ezt nagyon ki kell egyensúlyozni, mert ez most nem vicces. Kedves Tévénéző Gyerekek, tanuljátok meg egy életre: tirozin reggel, egyéb htp/triptofán származékok este, vagy véged van mint a botnak.

mindgap 2013.01.09. 00:15:10

Nyáron csak tirozin volt, nem okozott "szemmel láthatóan" semmi pluszt, (ennyire tuti nem, akkor emlékeznék, max bevertem még pár tételt, de ez nem ennek volt köszönhető, csak amúgy is kellett) akkor triptofán nem volt, most nem értem mi van, még tapasztalom, szokatlan a fokozott éberség. Gyanítom, a mikor, mit lehet a sarokpont. Most már azért próbálok lefeküdni. Jelentek hamarosan

arisztotela 2013.01.09. 11:53:49

@mindgap: Lehet, hogy neked szoláriumba kéne menned egyszerűen:).
Nekem nagyon fura ez az 5htp, nem aggódom semmin, jó kedvem, de nagyon tompít, döbbenet, pedig már csak 18mg körül vettem be (más a 200-at nyomja simán). Ma be sem veszem, kíváncsi vagyok, ugyanolyan lesz-, mint előtte.

Lilienfeld 2013.01.10. 17:29:32

@Thor vagyok: talán mégis várok vele. Az történt mindeközben, h hőn szeretett főnököm távolléte erősen meghosszabbodik, ez a közlés ugrásszerűen javított a kedélyállapotomon :) Két hónap múlva tán visszatérek a kérdésre, bár akkor meg már jő a fééény... :) Mindenesetre az infók eltárolva és hálásan köszönöm!

Lilienfeld 2013.01.10. 17:31:20

@DuBarry: no, a fenti erre lett volna válasz. Lehet, mégis kéne valami javítószer nekem...?

Thor vagyok 2013.01.10. 18:46:01

@Lilienfeld: sajna azt már nem tudom kimazsolázni innen, hogy ezt mire válaszoltad :) de szívesen.

Ennek kapcsán végignéztem az eddigi kommenteket és megint meg vagyok rendülve, hogy mennyi szintkövetést tartunk karban a szervezetünkben úgy hogy nem is gondolunk rá :), és milyen haláli macera belenyúlni aztán 500 másik ponton kiegyensúlyozni.

mindgap 2013.01.11. 23:35:37

ehh, szoli nem elég, összetettebb a dolog, valószínűleg amiatt is, hogy nyári születésű vagyok, gyerekkorom óta rühellem a telet, minden évben a legdurvább események nov végén/dec elején történnek évek óta, ez már eleve prekoncepció, egyszóval tél sucks.
2-3 nap után résztapasztalattal jelentkezem: tirozin éhgyomorra volt eddig a legérdekesebb, tényleg durván használ. Olyan tartalékokat szabadít fel, hogy egy tényleg nagyon durva nap végén, jött egy brutál odabasz feladat, ami amúgy minimum 1 hetes cucc, de most nem volt rá egy hét, azonnal kellett pár órán belül válasz, és persze az adrenalin is ilyenkor belenyúl (de persze tudom, hogy milyen, ha csak az van) nagyon szépen, módszeresen a kollégámat ügyesen irányítva, sok-sok kávéval de 3-4 órán belül megoldottuk. Úgyhogy tirozin éhgyomorra pipa.
5 htp már kicsit kérdés. Suicide (és persze kényelmes) módon kapszula kiszereléssel, kihaénnem, de szép lassan bevállaltam a 100 mg-t. Nincs gáz. Alszom rendben, álmok OK.
Napközben talán higgadtabb vagyok, de most nem tudom jól megítélni, mert durván sok olyan rajtam kívül álló dolog van, amiből normál esetben talán egy is elég lenne, hogy józan ésszel végiggondolva inkább felmondjak és elhúzzak örökéletre tibeti birkapásztornak.
Triptofánt nem tudom hovatenni. Talán az alvásnál kiegyensúlyoz..

arisztotela 2013.01.12. 00:29:26

@mindgap: érdekes én januári vagyok, és mindig azon gondolkozom a tűző napon a bícsen, hogy ennek kéne engem feldobnia? Nekem a nap tuti nem elég.
Ne mondj fel:).
A triptofán meg felesleges az 5htp mellé, vagy vagy, ugyanazt csinálják

Scala 2013.01.12. 01:55:07

@DuBarry: Ez tényleg így van! Januári barátnőm mondta, már 21 évesen, hogy ő azért nem bírja a meleget, mert amikor az ember születik, az neki a sláger időszak, az első benyomások ugye. :-)

veriocs 2013.01.12. 03:17:44

@DuBarry: Ez nagyon igaz! Januári vagyok és semmit nem befolyásol a hangulatomon, hogy süt-e a nap vagy sem. :)

Scala 2013.01.12. 14:15:39

@veriocs: Nos akkor ez már széles körben igazolt megállapítás volt! :-)
Boldog születésnapot nektek lányok!

Nekem Bak az aszcendensem, és a Bak napjegyűekkel mindig nagyon jól kijöttem, szeret őket, na. :-)

ummabris 2013.01.12. 14:45:18

@DuBarry:
Én is januári vagyok, de fényfüggő, a meleget nem igénylem, de a sötét, borús, lakásba zárt idő a halálom. Ezért is gondolkodom ezen az 5-htpn, ha egy kicsit is segítene, az már jó lenne.

ummabris 2013.01.12. 16:10:56

@mici˙: és hogy állsz a nappal, fénnyel és a téllel? hogy gazdagodjon a statisztika.

mici˙ 2013.01.12. 20:51:02

@ummabris: hát, eddig nem különösebben érdekel az időjárás, de idén nagyon megviselt

veriocs 2013.01.12. 22:08:02

@Scala: Köszönöm szépen a születésnapi jókívánságot! A kommentjeid alapján rólad kialakult képem alapján biztos vagyok, hogy mi is remekül kijönnénk. :-)
Kedves januári csajok boldog szülinapot!

Lilienfeld 2013.01.12. 22:14:41

Októberi, és legjobban a tavaszt szeretem, akkor érzem magam legjobban + nézek ki legjobban. A nyári kánikula kicsinál teljesen. Az ősz a másidik legjobb, végre be lehet húzódni olvasni, elmélkedni + végre nem látszódnak az emberek.

katarocks 2013.01.13. 17:49:03

Én szeptemberi vagyok, de csak a tavasz meg a nyár jöhet szóba :) Napsütés, 25-30 fok, onnan már jól vagyok.
Jó sok januári van itt! Boldog szülinapot nektek!

kutyafülű aladár 2013.01.15. 17:05:28

Én is januári. :)
A nagy meleget nem szeretem, de a napfényt igen. Főleg így télen nagyon tud hiányozni.

blue angel 2013.01.27. 21:38:20

En Rexetint szedek GAD-ra evek ota, stabil vagyok tole.
Lehet erre szedni ezeket az altalad emlitett dolgokat, pl 5htp?

blue angel 2013.01.27. 21:46:07

Utana olvastam, mar tudom, h nem.

Thor vagyok 2013.01.31. 20:04:57

Nah találtam 5 HTP-t a boltban, van 50 és 100 mg-os, de nem olcsó. Közben meg valamit a homoktövis tényleg tud, mert ma is éreztem, hogy indokolatlanul derűs vagyok, ráadásul valahogy elég nagy meggyődődéssel hozhattam ezt a lelkiállapotot, nemcsak úgy tessék-lássék, mert ahogy kiléptem ma a bejárati ajtón és belehunyorogtam a napba, a lámpánál álló kocsisorban letekerte egy fickó az ablakot és kikiabálta, hogy "Hi lovely lady!" :) és minimum 42 fehér foggal vigyorgott, pedig még fekete se volt (azokon érvényesül a fogsor igazán :) és max ha harmincéves lehetett. Jegyezzük fel ezt egyes supplementek mellékhatásai közé :)

Lilienfeld 2013.01.31. 20:25:23

@Thor vagyok: de jó :) Én még nem próbáltam ki, mert a fő stresszfaktorom még mindig távol van, és így ok vagyok; na de ez sztori egy plusz motiváció.

katarocks 2013.01.31. 20:51:31

@Thor vagyok: :))
Én most nem szedem, mert fáj a fogam és csomó fájdalomcsillapítót beszedtem rá, ami kikezdte a gyomrom, szóval gondoltam leállok a supplementekkel, míg rendbe nem jön. Plusz akkor már kipróbálom, hogy milyen a homoktövis nélkül - heti 2-t szedtem. És szerintem most szarabb a hangulatom, bár tény, hogy a fog-és gyomorfájás nem dob fel túlzottan :) A hülye nárcisztikus munkatársam is halálra idegesít, szerintem a homoktövissel jobban toleráltam.

Scala 2013.01.31. 21:50:28

@Thor vagyok: Feljegyezzük! :-))) És grat!

@katarocks: Bölcsességfog?
Én akkor kattantam rá a homeopátiára, amikor a fogszab. miatt is szedtem Cataflamot, a migrén miatt Apranaxot, és a mensesre valmelyiket, kétnaponta egy ilyen gyógyszer, eldöntöttem, hogy ez így nem mehet tovább.

A bölcsességfogamra sajna nem használtam, egy teljes fióknyi Cataflamot (eleinte mást) elszedtem rá az évek folyamán...

Thor vagyok 2013.01.31. 21:56:57

@Scala: Nekem a Cataflam a szent gyógyszerem, az fogra, mensis görcsre, migrénre, mindenre jó, és én bírom is, semmi bajom tőle. (Hallottam róla, hogy nem mindenki bírja, de addig nem hittem, amíg most karácsonykor egyetlenegy darabtól az öcsém fetrengős gyomorfájást nem kapott) Mellé már Apranaxot stb tök fölösleges bevenni, mellesleg én vagy 2x próbáltam meg az Apranaxot és előbb hánytam ki, mint hogy bármi felszívódhatott volna belőle, baromi jólesett mensis görcsök közepette. Azóta nem vacakolok semmilyen más fájdalomcsillapítóval csak a Cataflamot veszem be, aminek az a nagy haszna is megvan, hogy ha gyulladásos eredetű a fájdalom (fog, náthás fejfájás stb) akkor a gyulladást is rohamosan csökkenti.
A homeóval az az egy bajom van (bár nekem is használ), hogy egyszerűen nem bírom követni, hogy még meg is tervezzem, mikor kell és előtte-utána egy órával ne egyek, mentolos fogkrémet ne használjak.

Scala 2013.01.31. 22:21:54

@Thor vagyok: Vagy-vagy használtam, együtt sosem. :-)
Cataflamot a migrénemre nem akartam már, Apranax jobban hatott.
Homeo: az alkati szeremet úgy belőtte a dokim, hogy már nincs migrénem, három hónapig még volt, aztán csá. :-) Nem gond nekem a megkötés, a mentolt utálom.

arisztotela 2013.01.31. 23:24:30

@Thor vagyok: ha igazán fel lenne nyomva a szerotoninszinted, pont leszarnád, ki szólogat oda:)-

Thor vagyok 2013.01.31. 23:25:45

@DuBarry: Akkor sajna mégse használ.

arisztotela 2013.01.31. 23:27:13

@Thor vagyok: :)
De, csak valszeg dopaminra:)

Thor vagyok 2013.01.31. 23:28:20

Egyéb hiányom egyik teszt szerint sem volt. Szerotonin viszont "severe".

katarocks 2013.02.01. 18:02:50

@Scala: igen-igen, bölcsességfog, 3 minden gond nélkül kijött, ezzel az utolsóval most szenvedek. Hál istennek vakon megbízom a fogorvosomban, szóval nem parázok, ha úgy dönt, hogy ki kell venni. Egyelőre felvágta az ínyt, és azért fájt nagyon napokig, de most már ok. Algoflex fortét szedtem, Cataflamra nem volt szükség (azt majd, ha kiveszi :)), de ez is kikezdte a gyomrom.
Mensis görcsre én Algoflex M-t szedek, az kiválóan segít szerencsére.
Nekem a homeop. eddig teljesen kimaradt, pedig nem tartom hülyeségnek, majd lehet beleásom magam :)

Thor vagyok 2013.02.03. 22:41:37

L-Tyrosineból mekkora dózisút kell (ha jól értettem 25 mg HTP-hez?)

arisztotela 2013.02.04. 14:43:33

@Thor vagyok: én egy 500mg-os kapszulát eszem éhgyomorra naponta. Az ebookban, amit valahová belinkeltem 3600 mg volt, de szerintem fölösleges. Kétszer fordult elő az elmúlt hetekben, hogy próbaként bevettem 1000 mg-ot, és nem voltam energikusabb, nem adódik össze.
Mondjuk most, hogy pár napja nem vettem be 5-htp-t, csak tyrosine-t, ginsenget meg DMAE-t, amelyik mind vagy élénkít vagy az agyi vérkeringést sereknti, oylan éber lettem, hogy nem is aludtam jól, úgyhogy mindkét oldalt ésszel kell. De úgy érzem, hogy most nincs szerotoninhiányom, nem akarom azt szedni.
Ezek szerint a könyvek szerint (The Way Up from Down, The Mood Cure), akkor kell már nem szedni az 5-htp-t, ha enyhe fejfájást érzel tőle, a tirozint meg akkor nem kell szedni, ha nagyon felnyomja a vérnyomásodat, és irritált, agresszív leszel tőle. Hát nekem az első eljött, a második nem még.

Thor vagyok 2013.02.04. 14:52:25

Köszi :)
Ma várnom kellett valakire így azalatt lassan és tételesen végignéztem egy supplement boltot és minden varázsszer van a polcon, 5 htp is többfajta kiszerelésben, de már rendelem is meg az amazonról, van egy ajándékkuponom, azt elköltöm csupa ilyesmire. Homoktövis viszont nincs, pedig az összes gazból van kivonat. Mire jó pl az evening primrose? Ez borítja be a növényes polcok kb felét, így gondolom, népszerű lehet, csak nem tudom, mire.
Sajna szinte kizárt, hogy én ilyen könyveket elolvassak angolul, így is a kis tökömön bugyog kifele az egész napos angol meg hogy angolul kell bikkfa szöveget megtanulnom EUs vizsgára épp, szóval köszönet és hála, ha te megemészted és csak megmondod a lényegét.

Thor vagyok 2013.02.04. 14:55:10

Jah, a homoktövis tényleg nem vicc abban a dózisban ahogy mondtad, csak sajna órák alatt lecseng. De minden 2db után egy órával mintha elhúznák a függönyt és kisütne a nap. Ja és nem tudom mennyire volt jó ötlet, hogy a múltkor alvás előtt vettem be a második kettőt, az biztos, hogy valami kellemeset álmodtam, mert hangosan nevettem álmomban. Abszolút nem emlékszem, hogy min, de alig tudtam abbahagyni.

arisztotela 2013.02.04. 15:17:26

@Thor vagyok: az a ligetszépe olaj. Remek az is, csak én pl. pattanást kapok tőle, így ott hagytam abba a kísérletezést:).
Alapvetően emeli a progeszteront ettől jobban alszol valamelyest, van benne mindenféle hasznos zsírsav, az agyra is hat, de mondom, én nem szeretem.

Az 5htp-t este elalvás előtt veszed be, nagyon altat, de másnap délutánra az is ki tud menni! Azért nem árt mellé valami dopamin serkentő, különben kapkodhatod be a következő szerotonin előanyagot (lásd homoktövis), de mindkettő pár nap alatt szerintem kumulál, így más nem ürül olyan lassan.
A homoktövis este a jó szintén. Nappal elálmosíthat szerintem. Úgyhogy jól vetted be.

Scala 2013.02.04. 18:24:30

@DuBarry: Amikor kezdted a blogot ajánlgattad a ligetszépét, ösztrogén-dominancia ellen. :-) Én szerettem, szebb voltam tőle arcra, kevesebb alvással, és a barátnőmnek elmúltak a ragyái. Aztán vettem egy olyat, amiben halolaj is volt, és az már nem hatott.

Most nem szedek semmit vitaminon kívül, meg halolaj kapszula, de akarok kérdezni a lúgos vízről!
Ez jó a célra?
www.groby.hu/termekek/etel-ital/35108-peridot_asvanyviz_1_5_l_lugos_alacsony_deuterium-tartalmu.html
3l/nap ugye elég? Az 2 üvegnyi. Mellé még iszom normál vizet is, ásványt.
Anyatejes táplálás bezárását követően persze!

katarocks 2013.02.04. 19:20:42

@Scala: a Biovanne-ban, amit szedek (ajándékba kaptam), van ligetszépe olaj, és nekem már több, mint másfél hónapja egy pattanásom sem volt, pedig néha még előjött 1-1 kósza darab. Úgyhogy nagyon örülök, előítéletmentesen álltam, hozzá és használ. Mondjuk hajra kezdtem szedni :))

arisztotela 2013.02.04. 21:35:31

@Scala: ez teljesen jó, és máris módosítom nézeteimet, másfél-két liter elég (de az víz, nem leves, tea, kávé, stb.). Mostanában akkor iszom 2 fölött, ha este szép akarok lenni, nem kell mindig ragyogni.
Mindjárt írok egy posztot a vízkúráról.

arisztotela 2013.02.04. 21:36:41

@katarocks: a ligetszépe felnyomja a progeszteront, nekem valamitől ez sem, és a wild yam sem tesz annyira jót.

Szürkéskék 2013.07.27. 16:12:02

Azt hiszem sokat tanulok a blogodból.
Ez az 5 htp tök jó,lehet rámférne időnként,elég erősek a hangulatingadozásaim. Van abban valami igazság,hogy valamilyen hiányra vezethetőek vissza a mentális betegségek. Mert én hiszek a terápiában járok is régóta,de lassan haladok és azt hiszem lehet ilyen jellegű oka is ennek.A terápiával az idő tényező a gond egyébként,de vannak olyan területek ahol egyszerűen megkerülhetetlen.
Viszont kényszerekre csak az inozitol jó?Nem akarok fizetni olyan gyógyszerekre amiktől függővé válik az ember,és nagyon csúnyák a mellékhatások.

arisztotela 2013.07.27. 16:39:13

@Szürkéskék: az inozitol nem gyógyszer:), Mellékhatása sincs, csak sok kell

Szürkéskék 2013.07.28. 14:54:33

Értem anál jobb :D de mennyi 500-1000 mg?

Welbach Lola 2015.09.23. 10:45:28

Sziasztok! Tud valaki aktív magyar oldalt, ahonnan most lehet rendelni 5 htp-t? A kommentekbe belinkelt oldalak már nem léteznek. Aztán ha nincs, marad a külföldi, ha a sok közül abból tudtok jót, linkeljétek be léci. Köszi!
süti beállítások módosítása